30.5.10

Imbasan Sejarah Pendidikan di Malaysia

Penyata Razak 1956 dan Ordinan Pelajaran 1957 - Zaman Pengukuhan * Pembentukan satu sistem pendidikan kebangsaan * Pengakuan matlamat akhir Bahasa Malaysia menjadi bahasa pengantar utama * Permulaan kurikulum yang berorientasikan alam sekeliling Malaysia * Mewujudkan sistem peperiksaan yang sama bagi semua Laporan Rahman Talib dan Akta Pelajaran 1961 - Zaman Kemaskini * Penegasan kepada pendidikan asas 3M membaca, menulis dan mengira * Penegasan kepada pendidikan kerohanian yang kukuh dan unsur-unsur disiplin yang diingini * Penegasan kepada kurikulum ala Malaysia * Pendidikan menengah atas melalui dua jurusan, akademik dan vokasional * Peluang melanjutkan persekolahan dari 9 tahun ke 11 tahun * Melicinkan tatacara pengurusan pelajaran meningkatkan mutu pelajaran keseluruhan Ciri-ciri Laporan Kabinet 1979 * Penegasan kepada pendidikan asas 3M membaca, menulis dan mengira * Penegasan kepada pendidikan kerohanian yang kukuh dan unsur-unsur disiplin yang diingini * Penegasan kepada kurikulum ala Malaysia * Pendidikan menengah atas melalui dua jurusan, akademik dan vokasional * Peluang melanjutkan persekolahan dari 9 tahun ke 11 tahun * Melicinkan tatacara pengurusan pelajaran meningkatkan mutu pelajaran keseluruhan Rang Undang Undang Pendidikan 1995 * Sistem pendidikan kebangsaan dicorakkan untuk menghasilkan pendidikan bertaraf dunia dari segi kualiti untuk mencapai aspirasi negara * Falsafah Pendidikan Negara dijadikan landasan kepada dasar pendidikan kebangsaan * Tempoh pendidikan rendah adalah antara 5-7 tahun * Pendidikan prasekolah sebagai sebahagian daripada sistem pendidikan kebangsaan * Pendidikan teknik & politeknik dipertingkatkan * Peruntukan diadakan bagi mengawal selia pendidikan swasta