30.5.10
Imbasan Sejarah Pendidikan di Malaysia
Penyata Razak 1956 dan Ordinan Pelajaran 1957 - Zaman Pengukuhan
* Pembentukan satu sistem pendidikan kebangsaan
* Pengakuan matlamat akhir Bahasa Malaysia menjadi bahasa pengantar utama
* Permulaan kurikulum yang berorientasikan alam sekeliling Malaysia
* Mewujudkan sistem peperiksaan yang sama bagi semua
Laporan Rahman Talib dan Akta Pelajaran 1961 - Zaman Kemaskini
* Penegasan kepada pendidikan asas 3M membaca, menulis dan mengira
* Penegasan kepada pendidikan kerohanian yang kukuh dan unsur-unsur disiplin yang diingini
* Penegasan kepada kurikulum ala Malaysia
* Pendidikan menengah atas melalui dua jurusan, akademik dan vokasional
* Peluang melanjutkan persekolahan dari 9 tahun ke 11 tahun
* Melicinkan tatacara pengurusan pelajaran meningkatkan mutu pelajaran keseluruhan
Ciri-ciri Laporan Kabinet 1979
* Penegasan kepada pendidikan asas 3M membaca, menulis dan mengira
* Penegasan kepada pendidikan kerohanian yang kukuh dan unsur-unsur disiplin yang diingini
* Penegasan kepada kurikulum ala Malaysia
* Pendidikan menengah atas melalui dua jurusan, akademik dan vokasional
* Peluang melanjutkan persekolahan dari 9 tahun ke 11 tahun
* Melicinkan tatacara pengurusan pelajaran meningkatkan mutu pelajaran keseluruhan
Rang Undang Undang Pendidikan 1995
* Sistem pendidikan kebangsaan dicorakkan untuk menghasilkan pendidikan bertaraf dunia dari segi kualiti untuk mencapai aspirasi negara
* Falsafah Pendidikan Negara dijadikan landasan kepada dasar pendidikan kebangsaan
* Tempoh pendidikan rendah adalah antara 5-7 tahun
* Pendidikan prasekolah sebagai sebahagian daripada sistem pendidikan kebangsaan
* Pendidikan teknik & politeknik dipertingkatkan
* Peruntukan diadakan bagi mengawal selia pendidikan swasta